1
6
二十年代穗港比較

杜煥由 1926年正式移居到香港,到他1979年過世,佢在香港生活了54年,見證了超過半個世紀的變遷。 在1975至1976年,旅美學者榮鴻曾博士請杜煥把他生平所唱南音和其他曲藝重唱錄音。唱了三個月幾十小時之後,杜煥更即興唱了六小時《失明人杜煥憶往》,唱他自己一生的故事。 在「一個瞽師的故事」的單元裡,杜煥的南音已經唱出了很多香港物事。 在唱曲錄音過程中,杜煥接受了榮鴻曾博士的訪問,又經常與榮鴻曾閒聊,講了不少幾十年來他親身經歷的所感所聞,都是香港社會和生活史寶貴的第一手資料。 本單元輯錄了杜煥講述香港舊時物事的點點滴滴。 1920年代,廣州時有軍閥混戰,1925年省港大罷工,杜煥是那一年第一次到香港的。 他對當時廣州和香港的生活,作了一個比較。
我恨跟人哋落嚟香港撈,嗰陣時話嚟香港搵食,平好多。嗰陣時呢處買廿斤米,廣州市就賣十斤、九斤、八斤。雞蛋,買一毫子十隻,佢上面賣一毫子三四隻。又貴啲啦,搵錢又難啲啦。 周時都軍閥呀,又打商船,又話打田雞,唏!好多嘢。我哋喺廣州市嗰時唔係好世界嘞!周時都槍林彈雨,最慘係民國九年、民國十年、民國十一、十二、十三年,呢幾年最慘。年年都有一兩仗嘅,戒嚴嘅,枕住打嘅 …..
女歌伶及八音館

杜煥1926年正式落香港居住,1929年和一位歌伶結婚。 當年聽歌伶唱曲,是一種主要民間娛樂。歌伶是怎樣的?在哪兒唱曲?
唱腳,即係舊時叫做唱腳,即係歌伶。舊時好少嘅,一係上茶居唱,抑或去人哋啲燈籠局呀,嗰啲咁去唱;歌伶嚟嘅。就因為佢好唱歌,我哋都係叫做唱歌人。由於嗰陣時越南街有間八音錦,嗰間八音館叫「八音錦」,啲伙記冚把冷 (下去聲) 識嘅,由咁樣群慣至識嘅。
八音樂師弦索手

以前聽歌的場所,叫「八音館」,音樂師叫做弦索手,行內俗稱「誒誒佬」。 當年鴉片公賣,八音館樂師原來大多都吸食鴉片。
嗰陣時我哋喺越南街嗰間「八音錦」,嗰間八音館,晚晚收工都成乍(下去聲)喺處打牙鉸呀嘛,由嗰度識呀。盲公唔係個喺度嘅,不過我就識嗰啲人,嗰啲八音佬,即係玩樂器嗰班人。裡邊八音館嗰班人我冚把冷 (下去聲) 識咁解。 點解我哋會識呢?你知道啦,舊時嗰啲誒(下平聲)誒(上平聲)佬個個都係道友嚟嘅。所以點解我做盲人,人哋做盲人,喺油麻地度,點解我識咁多人呢?佢哋嗰啲人又咁少呢?因為我哋識得人多就係咁嘅理由呀! (榮:就係嗰味嘢!) 係!係嗰 ….. 舊時好豐盛嘛,真係隨街隨巷都係嘅!
舊日瞽師有排場

杜煥到了香港不久,就在煙館和妓院娼寮唱曲,生意很好。 南音唱得好的瞽師,就有很多客人叫唱,愛聽的捧場客對他們也頗尊重。
登台就唔係嘞!呢邊一碟生果,呢邊一碟鹹欖冰糖,嗰度一壼茶,呢頭躉低個箏,呢頭就有人茶嚟水到,生果又到位。呀!你做起嘢上嚟,唱起嘢上嚟,隔籬人有撥扇俾你,何樂而不為?嗰啲嘅架子係點?霄夜,問過先生你鍾意食乜嘢:整乜嘢霄夜呀?問你。人哋主家食炒粉炒麵啫,你係唱嘅,梗係煲飯俾你食。
花酌酒局大廳細廳

上世紀二、三十年代香港未禁娼之前,杜煥在油麻地、西環和石塘咀等地方的妓寨娼寮謀生,在花局酒廳唱曲。 花局是怎樣的呢?甚麼叫花酌?唱些甚麼?
花酌就喺老舉寨唱。佢咁嘛,花酌就係買個廳,有大廳有細廳。人多就買大廳,人少就買個廳仔。廳仔即係六七個人一間。買個前邊嘅叫做大廳,即係對面家下叫壽星公嗰啲咁,就叫做大官。後邊嗰啲近廚房嗰啲叫細廳,近騎樓啲叫大廳。單邊幾個叫做最大。 有啲幾圍嘅!咁嘛!各有各叫花嚟陪酒呀,呢啲叫做後土,叫陪酒呢啲叫做酒局。 (榮:佢哋食緊嘢你就唱?) 多數係咁,有時未食嘢嘅有啲,有啲未開圍就叫我哋去唱嘢,隨意叫。 酒廳唔係嘅,多數《秋恨》呀,《別姬》呀,《偷詩》呀,《問米》呀呢啲嘢多。男女《燒衣》就老舉寨多。
酒廳煙局羅漢床

上世紀三十年代初,香港娼妓和洋煙,即是鴉片,都是合法的。 妓院裡的酒廳煙局是怎樣的?
酒廳咁嘅,嗱,呢間廳,有張羅漢床,羅漢床前面有兩張大馬鼓 (音「壼」),四方頭噃,一個煙局。有煙局呀,開邊打麻雀打雞呀咁,呢啲係廳嘅格嚟。我哋就俾張茶几榔(上去聲) 住個箏咪唱嘢!嗰邊羅漢床咪聽緊嘢囉,開邊打雞又聽緊嘢,咁嘅。 (榮:原來酒廳梗有嗰啲局嘅?) 梗嘅!舊時明嘅嘛,香港有公煙賣嘛!
偷師南音編入粵曲

南音本來是失明瞽師或師娘賣唱為生的曲藝,後來粵劇和粵曲也有南音。 根據杜煥的回憶,粵劇著名的撰曲人例如吳一嘯、南海十三郎、朱頂鶴等,都是聽了瞽師唱南音而編入粵曲的。
朱頂鶴唱嗰支《賀新年》,之唔係平時聽我多,嗰支《睇燈》囉!嗰時晚晚喺度嘛,喺油麻地嗰邊。 撈呢行,撈偏門呢行,真係冇乜邊個唔識,所謂通宵達旦。差不多晚晚都有唱呢三兩支嘢嘞。《睇燈》呀,《別姬》呀,《偷詩稿》呀!好耐囉,嗰陣係歌林。等我想吓係邊個 …. 編曲,收尾啲粗嘢至係朱頂鶴編啫。三郎啩 …… 好似南海三郎,同埋吳一嘯。嗰支《偷香聖手》,入碟咪因為聽我哋唱《詩稿》唱得多,喺度編入去嘅囉。《偷香聖手》,嘿,唔知邊嗰入碟,唔記得咗。 點解我知道呢?因為臨到偷香嗰陣時,仍屬我哋唱南音嗰首咁嘅詞,咁尤其是知道係邊個打嘅 …… 喺我哋嗰支《夜偷詩稿》嚟編落去之嘛。 哩,家下朱頂鶴嗰支《賀新年》同埋嗰支《別姬》呀。佢晚晚喺處,喺張尾床位處,我唱就喺廳處唱,佢就縮埋喺裡面牙床,對住支死人燈,聽一句抄一句囉,聽一個字抄一個字,抄唔起咪聽晚囉。收尾返去咪編咗子喉囉 ⋯⋯ 編咗段南音囉。
伙記幫忙街坊關照

舊時九龍油麻地和旺角,有八音館,有妓寨,有煙館,有草根階層和失明人租住的唐樓。 草根階層有他們生活網絡,互相幫助。
我不嬲住旺角。 (榮:咁佢地點嚟叫你呀?) 叫呀!哦!有好多地方叫我嘅!戰前,即係未打仗之前,喺北海街有檔煙仔枱,嗰檔煙仔枱喺橫門嚟,喺北海街,喺越南街口!嗰處我晚晚喺度傾偈,嗰個更仔,正所謂睇住我喺處傾偈,喺度傾幾個鐘頭。 (榮:咁佢哋要你,就走嚟煙檔叫你去。) 喺煙仔枱叫,伙記好好!伙記踩單車叫我出去,如果早就!夜就唔係,夜就同我記低,如果十點鐘之前,佢梗使個伙記踩架單車入去叫我嘅。
搭食解決飯餐

舊時香港,搭食是普羅市民解決飯餐的其中方式。 第二次大戰之前,飯館和茶樓是不同的,茶樓以茶和點心為主。
未有佢(指其妻子)嗰陣時就搭食。舊時好多人搭食嘅香港。喺樓好多人搭人哋,有啲搭頭房,有啲搭二房,搭人哋啲有住家嘅食。有幾何同人出去食呀?冇嘅舊時。 舊時茶樓邊有飯賣!舊時茶樓冇飯賣,係自日本打七七盧溝橋事變後,香港啲茶樓至有飯賣咋!唔係冇嘅 。 (榮:啲茶樓淨係飲茶?) 飲茶、點心、包、餅食,係咁嘅咋!晏晝有啲荷葉飯,朝頭早亦有啲荷葉飯嘅咋,邊有飯賣?自係七七盧溝橋事變後,朝頭早就有啲牛腩飯呀,又話扣肉飯呀,肉飯呀,一盅盅咁賣嘅。舊時冇嘅,整整吓就有炒賣賣,舊時茶居邊有嘅。
戀愛逛街消費不俗

二十年代尾,杜煥因為人精靈,又唱得好,賣唱的生活和收入不錯。 後來結識了他的第一任妻子,是個女歌伶,兩人收工就相約見面行街,以杜煥的收入,拍拖消費原來也不錯。
佢(第一任妻子)係歌伶尾,又唔係行前咁啦!如果佢當紅又唔會同我哋行呀。咁我以前搵得錢呀,可以夠充橕使。嗰陣時行,使一個幾毫就好活潑啦。
租房規矩多

杜煥結婚後,在油麻地吳淞街47號3樓租住一個房間。當年租房原來有一些不成文的規矩。
你知道舊時香港地咁衰嘛,如果話有咗肚至去租地方,俾佢知道,要講明嘅,要好多錢跟尾。又話要你幾多隻生雞,又話幾多利是,拜地主,派街。生定你喺佢處有肚就唔會講嘅咋,你有咗至入去住就要嘞。有呢啲咁嘅問題嘛!所以有咗一兩個月佢唔知嘛。
嬰兒難養易夭折

杜煥曾經生過四個兒女,不全部都幼年夭折,養得最大的一個也只養到五歲就死去。 杜煥憶述舊時嬰兒夭折率高,廣華醫院每天都有死嬰。
嗰時好多嘢嘅,又話急驚風,好惡養嘅。嗰陣養細路講話咁容易呀?廣華醫院朝朝嗰張床真係二三十個掉喺處嘅,好似家吓咁呀? 所以話舊時啲嬰兒唔係易養嘅,家陣就話易養嘅之噃。舊時嬰兒好惡養嘅,我哋父母九胎至有四個。好似家下咩,家下啲細路出世有九成幾。輪到我哋做父母嘅時候都好化學之嘛!戰前嗰啲嬰兒都好難養嘅。話名叫做養過四胎嚟嘅。
香港發達有三家

戰前香港有三種人賺到很多錢,杜煥形容為「發三家」,三家是甚麼人?
舊時在香港,即係我哋初到香港嗰十零年,即未廢娼之前,即係仲有花界嗰陣時哩,1935年廢花界嘛。廢娼嘛,先就廢西人嘅,第二年至廢我哋唐人呀。廢娼!有娼之時,周圍嗰啲俱樂部,啲俱樂部興點呢?所以香港地叫做發三家呀嘛,舊時呀,撈家、蜑家、客家咁嘅。發三家嘛香港舊時。 點解發三家呢?蜑家,蜑家者即係艇上啦,舊時運盤貨,呀,盤貨裡面就好多嘢啦!正所謂舊時嗰啲雜差守尖沙咀同埋守長洲,叫做金山埠咁巴閉嘛;第一地方嚟呀。舊時運動都要搵嗰啲地方守嘛。 客家就咁,香港地就客家地頭嘛,香港呀,香港九龍都係客家地頭。所以舊時嗰啲所謂傳話呀;舊時要傳話嘅噃,任何邊一間差館都有傳話嘅噃。幫辦鬼頭上門乜都帶埋個傳話嘅。呢種傳話都係客家人,佢近地嘛!呢處佢自細嘛! 1935年,撈家,嗰啲嘛! (問:開賭檔呀嗰啲啦!)係嘞!即係走私漏稅嗰啲。
舊銀兩與新銀圓

今日香港現在還有俗語說:「受人二分四。」表示打工收入微薄。二分四其實與舊時的銀元本位有關。杜煥當年加入盲人組織,永久會費一個四,即舊時的一兩銀,怎樣換算呢?
個四銀錢,俾咗個四就永遠嘅嘞(類似盲人工會的會費)。舊時叫做一兩銀,個五佢就收個四嘅!一兩銀突咗八厘嘛;個四銀錢突咗八厘佢冇得續嘅!
香港淪陷缺米缺糧

第二次大戰香港淪陷是香港人的悲慘的歷史。杜煥記憶和描述非常生動。日本攻打香港,英軍未投降之前,缺米缺糧。失明的杜煥就是靠街坊幫助渡過日子。淪陷之前幾天他更曾經跟隨朋友到尖沙咀太古倉搶米。
唉!就在港九兩地過了三年零八個月哩,真係好慘,點慘法?事故太多,變遷甚大呀。嗱,頭一次,咁初期無米賣啦,在我哋更慘啦,係好彩,生來我哩,係油麻地,幸得有咁多熟街坊及各人;好彩貴人幫助,咁哩,得以維持生命啦。唉!捱到正月米單一上,每人有半斤米一日呀,咁市面上各人暫時漸漸一路平安嘞,已度過嘞。喺嘞,一到六月十二,蓬聲就響喎,響乜嘢呀?演習呀,宣佈一比四呀。慘啦,又次街頭街尾啲餓殍滿佈喇。唉!又一輪恐慌,咁就捱啦,捱到年尾漸漸平安嘞,市面人心暫定嘞。 好!一過一九四三年,七月一號又次變遷囉,平安定咗啫,不下都係幾個月,七八個月,蓬!一式化,抵制港紙,要沒收!喺啦,搞到萬物即刻就起三倍嘞。喺囉,搞到滿 …… 又試不過一星期唔夠,又試滿佈呀餓殍在街頭。講到廟 …… 我哋所見者哩,廟街嗰列呀,但凡空舖每晚都有呻吟在此,天明之後呀,拾屍真係不計其數囉。我親自踢到嘅,我數過有六七仗咁多!
市面恐慌遍地死傷

淪陷之後,很多香港人紛紛逃回中國大陸。杜煥的瞽師同行死的死,走的走,只剩下三幾個人。
咁就真正令人回味,當日之時,唉,真係無限傷心,見者傷心,講者哩今時都流淚。但願此後我哋各人永遠不見呢啲咁嘅事故現出,咁就祝賀各人,藉賴天恩。 呀!幾多悽慘方才捱到一九四四年,佢話停止配米噃,吓!又次再製造一回,咁呀,嗰回都冇咁慘,都略有些恐慌一個月度啦,咁市面暫定嘞。好嘞!人心直過,咁我賣唱又都好彩噃,好彩在邊度哩?因為個個都趯清光嘞。吓!我哋行家死有死,趯有趯,真係趯剩三幾個嘅啫。係嘞!係我一個人在此就無趯到,因為一式化嗰陣時呀,最慘呀嗰年,燈火限制呀,人哋唔損傷我損傷,喺啦,點損傷法哩?淒涼囉!
港人紛逃自由區

杜煥也曾經想過走難回大陸的自由區,但想到無以謀生,結果還是留在香港。
1943年嗰陣時我就咁嘅,日本佬嗰陣時好多事幹嘅。咁呀,燈火限制嘛,軍票一式化嘛。7月1號,燈火限制12點就要熄燈嘅嘞!咁就變咗 ….. 我做夜生活嘅,不嬲都靠呢啲地方嘛。所以一到熄燈啲人發茅嘞,唔敢叫啦。咦!諗吓都要趯路噃,我諗唔到自己會喺處過得嗰個時期嘅噃,因為啲行家趯唔少嘛。啲人趯路哂咁滯嘛,係剩我自己咁滯嘅啫,啲行家就。 嘿!死囉,幾十蚊軍票,百幾銀港銀,一火水罐米,一金魚缸,冚把冷(上去聲)幾乎凹哂嘞,凹剩嗰幾十蚊港紙唧,軍票都凹埋,米都凹埋嘞。弊嘞,要趯更?要趯去第二處?日本仔唔趯路哩,我哋冇地走嘅噃!只可去惠州呀上面嗰啲地方之噃。咁嗰啲地方,去自由區要唱粵曲嘛,南音就實唔得!唔會聽嘛!啲客家地方點會聽唱南音呀?
戰後賣唱私娼興盛

捱過大戰,杜煥又恢復在妓院娼寮賣唱。當時香港早已禁娼,杜煥賣唱的是在私娼地方。
(榮:嗰時有冇啲常客搵你?) 有,如果冇就弊啦!係得兩條街計埋,係得十間八間係中意之嘛!第啲唔中意呀嘛! (榮:雞搵你抑或啲人客搵你?)雞! (啲人客俾錢囉?咁你唱幾耐?)多數就係個零鐘頭,多數係;唱兩支嘢就個零鐘頭啦!嗱,唱一支《問米》,抑或唱一支《男燒衣》,咁就個幾鐘頭啦!一個鐘頭過外啦! (榮:人客啱啱到嗰時唱,還是走嘅時候唱?)唔係!唔係咁嘅!係過夜嗰啲呀!過夜客,佢唔係話就咁嘅客,冚把冷(上去聲)都喺處過夜,喺處又請食霄夜呀咁嘅。差不多成日嗰個老舉啲皮費都係佢嘅啦!
賭館興起娛樂場

戰後經過幾年復元,市面漸漸昇平,娛樂場所紛紛興起。當時的所謂娛樂場,主要講賭館。杜煥記得1944年尾,在深水埗、旺角和油麻地,開始有賭館出現。
不過開娛樂場哩,就1944。1944就12月23,我哋唐曆計。嗰陣開始有娛樂場嘞! 深水埗就「大華」啦,同埋裡便「恒芳」啦,仲有好多我唔知架,油麻地就「品心」、「大觀」啦,「大觀」即係家陣時嘅「萬壽宮」呀嘛,「彌敦」啦 ….. (榮:主要都係賭錢囉?賭乜嘢?麻雀呀咁?) 骰寶、牌九、番攤,呢三樣!
賭館主持成顧客

有了賭館,杜煥又多了賣唱的主僱,就是打理賭館的負責人。
我講話喺「彌敦」,晚晚唱到五點幾嗰度,佢呀,佢就有得撈呀! 佢開咗間長房,佢係打理人,就帶埋家眷喺埋處住嘞。 (榮:佢係負責開個娛樂場呀?)負責,唔係開;負責打理,咁就帶埋公婆仔姆,喺埋嗰度住呀。 (榮:所以你唱唔係唱俾啲賭客聽。)唔係! (榮:你唱俾入面嘅管理人聽!除咗喺「彌敦」娛樂場唱,仲有冇喺第二度娛樂場唱?)娛樂場,冇!由2月19打後就開始,至到 ….. (榮:就喺「彌敦」唱呀?)5月初7晚,1945呀!
煙館公然中環私娼

1935年香港廢娼,但廢娼之後私娼林立,近似公開,是甚麼原因?
1926年我哋到香港,1935年至禁娼。 廢娼之前唔係,廢娼之後先至係之嘛!嗰時廢娼之後 35,36年,37嗰幾年,上海街同埋越南街有好多嗰啲咁嘅竇嘛!嗰啲紅煙館啲女招待都唔知幾多,好似開雞竇咁。 私就反為明,即係等於公開。政府就冇規矩,根本就唔係私嘅,不過就大開水喉,唔理咁解之嘛! 唔係呀,嗰時四周圍都係煙館。政府係冇呀,政府唔許可架,警察唔理就冇事啦! 香港地係咁嘅啦,明即是暗,暗即是明。即係好似中環嗰啲私鬼雞竇咁,真係好似老舉寨咁嘅噃!放鈔呀,放溪錢呀,掉到隨街係嘅噃,即係舊時明寨一樣嘅規矩,係嘛?擺開門戶嘅噃。實在係暗呀?明係雞竇私娼,不過變成咁哩。
紅磡煙館仗義留人

香港1931年立法禁煙,但實則到50年代仍然有不少非法鴉片烟館。 1955年杜煥去了幾個月澳門之後回到香港,無處棲身,就曾經在紅磡一間烟館住了一段時期。
裡邊紅磡嘅煙館,有個老細,聽見我返咗過嚟,就使啲人叫我入去見佢嘛!見到佢。 「點呀?有冇地方住呀?」 「鬼咩,邊處住呀?」 「梗係啦!香港哋不摟係咁嘅嘛,留食不留宿。咁啦,你唔嫌嘅,你就走上呢處踎啦!你又咁多人,所有客你都識得嘅。自然煙就唔使逗,飯呢?喺度,有錢就俾錢買米,冇錢你就叫佢喺櫃桶攞,出佢嘅數,出老細嘅數。冇老友嚟嘅都 …. 我嚟嗰陣時。」 好呀!所以話我一生人,真係最好呢啲,呢啲咁嘅難得。靠啲乜嘢喎?你又盲嘅,又唔係靠你打,又唔係靠你講,又唔係靠你人面,又唔係靠你幫手。靠乜嘢呀? 喺處住,就住到呢個 1955年7月20,就入港台嘞。
佐治公園大眾娛樂

戰後和平,杜煥晚上在油麻地佐治公園賣唱,十分受歡迎,反映當年普羅市民生活的一面。
唉!點解呢?因為喺佐治嗰處開個檔。咁好嘞,吓!因為去門口唱吓,問人攞錢我唔慣,所以幸得朋友,一眾好友幫忙呀,吓!同我搬啲櫈呀咁,出去到係佐治公園處唱咗兩年,令得街坊人人都幾好嘞,幾如意嘞,幾合得街坊嘅心理呀。真係落雨呀,埋街市咁唱嘞,除非。差不多幾乎嗰啲聽嘢嘅人,仲緊要過我開檔咁巴閉。一落雨哩,正所謂呀,一眾客齊手夾腳同我將啲傢生搬埋街市呀,來開檔唱過,咁嘅。咁呢個檔口估話好好嘞 ⋯⋯
新鮮事物麗的呼聲

1949或1950年時,香港曾經實施宵禁。之後麗的呼聲出現,市民生活娛樂方式就有所改變了。
又出麗的呼聲,一出麗的呼聲我哋雙管齊下嘛。 幾樣呀嘛,又出夜禁嘛。1949年定50年,嗰陣時夜禁,十二點唔俾打麻雀,禁止喧嘩嘛。 又出麗的呼聲嘞,出麗的呼聲最慘啦。呢九龍呀,冚把冷(上去聲)都聽麗的呼聲,佢又唔使靠包租嘅電,咁樣使乜幫襯我呢?早,佢有麗呼聲聽嘞。夜,嘈!唔敢嘞。咁嘛,迫住我哋要開檔啦。周圍諗,諗,諗,諗好多笪地方然後至唸到去官涌啦!
香港電台南音節目

上一輩的人很多還記得在上世紀七十年代之前,香港電台和商業電台都有南音節目。原來香港電台在戰前早已有瞽師演唱節目。杜煥記得的瞽師,可能是連香港電台本身也很難找到歷史紀錄。
因為香港台呀,戰前至到戰後,嗰啲行家入去做呢嗰南音節目呀,入去咁就咁嘅嘞。 嗱!舊時初起時,阿勤、盲福,一日就一日嘅嘞,一個禮拜得一日,咁嘅噃。咁又到沈恩,又係一個禮拜一日;入去咁就咁。又到日本仔時何耀華,又係嘞。好!一轉咗和平咁啦,我同孔捷榮入去做過啦。我哋兩家喺上邊做,好彩博到順便做住家叫唱呀嘛;博生意,即係當賣告白,咁樣,吓。咁就做咗兩個禮拜唔做,就推嘞。率之做咗四個禮拜就唔做,做咗四回我就唔做。兩個禮拜一回,有乜用唧?孔捷榮就夾猛去啫,叫個開眼嘅去拍佢啦。點知拍咗一期,第二期劉少川 ….. 嗰陣劉少川做呀嘛,取消嘞,咁呀嘛。 咁到何臣同孔捷榮結拜咗嘞,結咗拜做兄弟就好啦,佢上去搵劉少川攞番個節目嘞。 星期五,係得個星期五,足足做咗兩年。咁就逐漸孔捷榮條氣唔順呀,聽見廣州上面咁豐阜唄,佢就返上廣州,就辭咗,俾咗過陳日做,咁陳日咪喺度做啦。
電台演唱博取生意

50年代末,杜煥到香港電台演南音節目,收入如何?
(榮:你去一次幾多錢?)嗰陣時?一次35蚊咋頭頭!有乜用唧?一個禮拜得一次。 (榮:嗰時35蚊好多吓囉!)係啫,我知道!我就想唔做嘞,就俾我朋友鬧住,就係招呼我上到嗰個。「咁你最低限度有卅幾蚊一個禮拜呀,你嗰餐茶,嗰餐煙,頂得住吓呀!又何必呢?唏,咁你又博人哋嗰啲叫嘅啫!」 咁7月10日去,收尾率之做到八月尾,即係做咗四次啦。到8月尾,鍾恩龍就話:「睇吓嘞,好似話俾多個節目你嘅。好似係第二個月係嘅。」實係係嘅嘞,不過佢話定好似係,呢啲鍾恩龍嗰啲幽默嘢。 好嘞,九月就俾兩個節目嘞,有70蚊一個禮拜啦。到第二年,就俾夠三個節目嘞,即係1957年,57就俾。冇錯,一個禮拜兩次做咗好耐呀,57年哩就俾多次嘞,俾三次呀。咁就幾好啦!一個禮拜三次嘞。 58年哩,升多10蚊,咁就45,好有心機做囉!
七十年代中斷南音

杜煥在香港電台唱了15年,一星期三次。可見南音是受聽眾歡迎的曲藝節目。 他一直唱到1970年底,這時候歌曲風尚改變了,電台取消南音節目,改為播中、西流行曲為主。
直情70年,哩,玩口味喎!歇吓先喎,梗係咁推嘅啦,戇居!唔通話唔愛嘞咁咩,梗嘅啦!好聽啲嘛!我套《再生緣》都夾猛埋嘅,如果係要正式嚟做嘅,仲要做多一年至得,至做得埋。咁預早一個月通知叫早啲埋咗佢咯,咁就埋咗佢。 (嗰時你一個禮拜三次,一、三、五呀?)一、三、五囉。 (榮:幾點到幾點呀?)啲時間變更好多。嗱!有時年年變都有嘅。最長遠就好似三點至四點。我都唔記得真啦! (一次有半個鐘頭?)亠次半個啫嘛! (半個鐘頭有45蚊都幾好喎!)唔係話佢唔好,我冇話佢唔好!
吸毒人編唱戒毒歌

60年代香港有禁毒運動,有一次在九龍伊利沙白青年館舉行綜合晚會。當中有南音禁毒歌,竟然是由一直吸鴉片的杜煥來撰曲。 這也可謂香港宣傳禁毒一段有趣的小插曲。
禁毒運動,我同鍾恩龍編嗰啲歌詞。佢話:「你唔好將你自己嚟比得格!」係,我唔知有兩句嘢,即係勸禁毒呀嘛!喺伊利沙白禮堂呀。禁毒運動我哋做嘞。 後尾俾啲老細笑到我面都黃呀。「你戒甩 嘅啦?」
戒毒不易鴉片難求

從來到香港不久,未到二十歲就開始染上毒癮,杜煥一生都在吸食鴉片。 很多人以為曲藝界很多唱者吸鴉片,是與其氣魄與腔喉韻味有關,但杜煥斷然說無關。只怪自己年少無知,習染不良嗜好。 杜煥的鴉片癮是到1971年左右才戒掉的。怎樣戒?
(榮:係唔係好辛苦嘅啫,戒嗰陣時?) 梗係啦!俾時間長呀,俾啲時間嚟博佢。如果一氣就唔得,我哋頂唔順呀!淡啲,即係淡啲淡啲咁。 我就咁,頭頭一錢,就落二兩水;二兩水就嚟做三日。飲完嗰三日,第二次又一錢,又係三日;第三回又係三日;第四回三日半。 (嗰時一錢要幾錢呀?)有限啫,一錢十幾蚊之嘛! (邊度去買到呀?)梗係叫啲道友去買。 (你點樣決定要戒呢?)唓!你去邊度搵呀?又貴又惡搵。 (係呢幾年惡搵咗?)係呢三四年啦!家下頭尾四年啦!呢左近都係啦! (即係要搵都搵到呀?)搵就搵到。貴嘞,成六七十蚊一錢,成四倍。咁咪戒咗啦。
日四五十勉強維生

1970年香港電台取消南音節目後,杜煥只能在旺角街頭唱曲,在先施公司門前最多。一個月中或者有五六次有人找他上門去唱。生活非常勉強。
(榮:淨係靠一個月五次六次幫啲住家唱,咁夠唔夠錢過活?) 咁呀都可以嘅,你估要番去買田咩!如果唔夠嘅咪勤力啲囉,唔夠咪去先施公司地方,去多兩晚囉! (而家咁你去先施公司一晚可以搵到幾多錢?唱都唔會唱好耐啦?) 話唔埋架!好似話個零鐘頭啦,有時就睇嚟湊啦,有時撞著啲知音人呀,十蚊呀廿蚊呀都有。普通嚟計五六十都有嘅。普通計得噃,唔好計一晚晚噃。有時一晚十零蚊,廿零蚊都有之喎。即係普通嚟計,拉勻計,都係四十零五十蚊度啦。
傷殘津貼聊幫補窮人

1973年以後,隨著社會經濟發展,香港開始有老人和傷殘津貼。金額雖然少,但對窮困階層,也算有一些幫助。
好彩,好彩家下有番呢百零銀幫補。哩,啲傷殘津貼哩!有百幾嘛,政府津貼殘癈嗰啲呀!有百零呀。我哋幾十年喺處都冇,咁又點唧? (榮:幾時開始有?)舊年啦! (點解忽然間有津貼嘅?)嘿,呢啲唔知佢啲議員嘞,即係話嗰啲老人金,七十五歲領嗰啲哩!咁我又未夠,有啲傷殘津貼,幾好呀!傷殘份子有百幾,百零銀都好嘅。係唔係都有幾蚊打吓底先呀。 我哋啲正所謂成日講茶,如果好似人哋咁喺屋企煲飯食就夠嘅。買一斤米呀,食唔哂呀嘛,一斤又點食得哂呀?買啲鹹魚仔咁蒸,點唔夠食呀?夠!不過你啲又話買煙啦,又講飲茶哩,又講去街哩,多事嘅啫咁就。
食指民生一日開支

究竟在1970年代中,香港草根階層的生活消費如何?看看杜煥講他一日的開支就知了。
朝頭早,點乜都三個零銀錢。唔使你多呀,一盅飯去咗兩個幾,一籠燒賣,抑或一碟燒賣,三個幾啦!一盅茶,總共四蚊啦大佬。嘩,啲數嚟嘅。咁就到晏晝十一二點,十一二點呢一餐最少都四蚊,至少嘞,有時仲七個幾八蚊呀。呀,又一陣啦,一陣到五點零嗰餐飯,整碗湯飯,或者整個湯飲呀,整碗白飯,咁又四個幾、五蚊、五個幾,呢啲係數嚟。 呢啲,大話怕計數,一計起就係數。就喺呢處十幾蚊一日囉。咁其他去吓地方,去吓邊處呀 ……
歷史流逝鳥烏聲中

1975年,榮鴻曾請杜煥在上環富隆茶樓唱曲錄音,重構舊茶樓賣唱的環境。 在富隆茶樓,茶客如常把鳥籠掛起,茶樓伙記斟茶叫賣點心,杜煥唱曲,背景有茶客談笑聲、鳥兒唱歌聲、叫賣點心聲,混為一片。杜煥顯然也很開心自在。 富隆是香港最後的傳統茶居,在杜煥唱曲錄音的後一年拆了,杜煥也在1979年過世。 這種舊式茶居的聲音景貌,就成為香港歷史的一部分了。 ⋯⋯ 這是瞽師杜煥一個人的故事,也是一個香港故事。
嘻嘻,啲雀仔音呀嘛!雀仔唔拘呀! (問:雀仔咁嘈!)雀仔唔拘 ⋯⋯ 雀仔唔拘嘅呵 ⋯⋯ (播出錄音) 呢架係乜嘢牌子呀? (榮:呢架係美國公司出嘅牌子。)哦! (榮:唱完咗十二段,下次唱乜嘢?下次呢?) 報仇啦 ⋯⋯ 嗰日我講你聽係 ⋯⋯ 百分之四十,家下計埋就(唱了)百分之八十,百分之七十幾八十 ⋯⋯ 下次就《報仇》啦,《復仇》哩!